3. تفاوت هاي زن و مرد در ميل جنسى
مردان از نظر كميت در فعاليت جنسى بر زنان برترى دارند و اينكه در روايات، بردبارى يا امكان پرهيز جنسى زنان در نتيجه حياى خدادادى آنها بيش از مردان قلمداد شده، مىتواند اشارهاى به همين تفاوت زيستشناختى باشد. با وجود اين، زنان در هنگام تحريك جنسى، سطوح بالاترى از لذت را تجربه مىكنند.(1)
يكى از رواياتى كه مىتواند اين مسئله را تأييد كند، روايت اسحاقبن عمار است. ايشان از امام صادق (عليه السلام) نقل مىكنند: «همانا خداوند براى زن به اندازه ده مرد صبر (و بردبارى) قرار داده است. پس هنگامى كه به هيجان آيد، اندازه قدرت شهوانى او به اندازه ده مرد مىشود.»(2)
به طور كلى مىتوان گفت به طور طبيعى ميل مرد به تكرار عمل جنسى بيشتر از ميل زن است؛ اما ميزان لذت جنسى زن هنگام عمل جنسى در سطح بالاترى از لذت جنسى مرد قرار دارد. از سوى ديگر، زنان بيشتر بعد از ارتباط عاطفى و تحريك لمسى دچار هيجان جنسى مىشوند؛(3) ولى مردان حتى پيش از ارتباط و تنها با نگاه به بدن زن هم تحريك مىشوند. شايد علت اينكه در بين عكس هاي مبتذل و برخى كالاهاى تبليغاتى، بيشتر عكس زن وجود دارد تا عكس مرد، همين مسئله باشد؛ يعنى آن اندازه كه عكس زن براى مرد تحريككننده است، عكس مرد براى زن تحريككننده نيست. از اينرو، عكس مرد در اينگونه موارد كمتر وجود دارد.
با توجه به اين تفاوت كه در مردان شهوت ديدارى قوى تر از شهوت ديدارى زنان است، به نظر مىرسد محرك هاى جنسى مردان بيشتر از محرك هاي جنسى زنان باشد. از اينرو، طبيعى است كه مردان بيشتر از زنان تحريك شوند و در نتيجه بيشتر از زنان هم نياز به ارضاى جنسى داشته باشند.
يافته هاي علمى و روان شناختي در زمينه تفاوت هاي جنسى زن و مرد
تحقيقات گوناگونى در اين زمينه انجام شده است كه مستقيم يا غيرمستقيم نشان مىدهد ميل مرد به تكرار عمل جنسى بيشتر از ميل زن است. به مثال هاي ذيل توجه كنيد:
1. در حوزه علوم اجتماعى، براساس بررسى هاي آلفرد كينزى در آمريكا كه در نيمه هاي قرن گذشته صورت گرفته است، 14 درصد پاسخگويان زن گزارش كردهاند كه با داستان هاي شهوتانگيز تحريك مىشوند، در حالى كه اين نسبت در مورد پاسخگويان مرد 47 درصد بوده است. همچنين از نظر شاخص هاي ديگر مانند اقدام به خودارضايى، تفاوت هاي قابل ملاحظهاى بين مردان و زنان وجود داشته است. از جمله، ميزان تكرار آن توسط زنان مجرد مورد مطالعه 3% تا 4% مرتبه در هفته و توسط مردان بين 4% و 1/8 مرتبه در هفته بوده است.
در پژوهش جديدترى درباره آثار محروميت جنس بر رفتار جنسى، از حدود سه هزار دانشجو دعوت به همكارى شد. دانشجويان مىبايست اولاً احساسات مربوط به تحريك جنسى را در دفترچه خاطرات ثبت مىكردند و ثانيا از فعاليت جنسى به مدت يك ماه پرهيز مىكردند. تقريبا سيصد زن يعنى حدود 10 درصد از افراد، داوطلب مشاركت در اين پژوهش شدند و در برابر داوطلبان مرد فقط 15 نفر بودند. زنان داوطلب، هيچ مشكلى در اتمام اين برنامه پژوهشى نداشتند، ولى از ميان آن 15 مرد، تنها 6 نفر آزمايش پرهيز يكماهه را به پايان رساندند. همچنين از آنان كه پرهيز نكرده بودند، درباره ميزان تخيلات جنسى دخالتكننده در جريان پژوهش سؤال شد؛ زنان گزارش كردند اين امر به ندرت اتفاق افتاده است، در حالى مردان از وقوع مكرر آن خبر دادند.(4)
2. برخى ديگر از يافتهها نشان مىدهد كه مردان 3 برابر زنان برقرارى رابطه جنسى را در روياهاى خود مىبينند.(5)
3. برخى تحقيقات كه روى سيكل هورمونى زنان و مردان انجام شده است نشان مىدهد ميل مردان در تكرار عمل جنسى بيشتر از زنان است. براساس اين يافتهها، زنان و مردان هر دو تحت تأثير سيكل هورمونى قرار دارند. بيشتر زنان سيكل 28 روزهاى دارند كه بر خلقوخو و تمايلات جنسى آنان تأثيرگذار است. مردان نيز داراى سيكل بيولوژيكى هستند. مردان داراى انباشت تستوسترون 3 روزه در بدن خود مىباشند. يك مرد معمولى داراى سائق جنسى 3 روز در ميان است؛ يعنى تمايل دارد دستكم سه روز در ميان رابطه جنسى داشته باشد، اما اين سيكل نيز همچون سيكل زنان در افراد مختلف با يكديگر تفاوت دارد.(6)
به طور كلى، نتايج اين تحقيقات بيانگر آن است كه مردان (البته به طور اغلب) ميل بيشترى به تكرار عمل جنسى دارند، ولى زنان كيفيت و سطح لذت جنسى آنان بيشتر است، اما نسبت به مردان ميل كمترى به تكرار دارند. از اينرو، بسيار طبيعى است كه حق تمكين مطلق (غير از مواردى كه عذر شرعى وجود دارد) به مردان داده شود. البته نيازهاى جنسى زنان نيز با توجه به احكام و توصيه هاي متعددى كه در اينباره وجود دارد، ناديده گرفته نشده است.
خلاصه اينكه با توجه به نتايج تحقيقات علمى و قوانين كلى وضعشده در اسلام و توصيه هاي وارد شده از سوى ائمّه اطهار (عليهم السلام) مىتوان به اين امر اعتراف كرد كه در اسلام حقوق جنسى متناسب با خلقت زنان و مردان وضع شده، و هيچگونه بىعدالتى يا ظلمى در اين زمينه انجام نگرفته است.
نتيجهگيرى
يافته هاي مهم اين پژوهش را مىتوان اينگونه برشمرد:
1. همسران در برابر يكديگر حقوقى دارند كه رعايت آنها براى داشتن روابط بهتر و زندگى مستحكم ضرورى است. بخشى از اين حقوق، حقوق جنسى است كه نقش بسزايى در تداوم زندگى زناشويى دارند.
2. حق جنسى هيچيك از زوجين در اسلام ناديده گرفته نشده است و هر كدام به تناسب خود حقوق و تكليفى بر عهده دارند.
3. زن گرممزاج است و بيشتر از يك بار در چهار ماه نياز به ارضا جنسى دارد. در اين صورت هم با استفاده از قاعده لاضرر و قاعده نفى حرج، بنا بر احتياط شوهر ملزم به ارضا يا طلاق است تا زن دچار ضرر و حرج نشود.
4. از يافته هاي علمى وجه تمايز زن و شوهر در حقوق جنسى تا حدى روشن شد و اين شواهد مؤيد اين بودند كه حقوق جنسى تعيينشده در اسلام موافق با طبع عمومى زن و مرد است.
پي نوشت ها :
*دانشپژوه كارشناسى ارشد روان شناسي بالينى، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدسسره.
1ـ حسين بستان، همان، ص 29.
2ـ محمدبن حسن حرّ عاملى، همان، ج 20، ص 63.
3ـ ر.ك: مرتضى مطهّرى، مجموعه آثار، ج 19، ص 179.
4ـ حسين بستان، همان، ص 20.
5- www. balashahr.com.
6ـ همان.
منابع:
ـ آشتيانى، محمدحسن، القواعدالفقهية، قم، كتابخانه آيتاللّه مرعشى نجفى، 1403ق.
ـ اصفهانى، راغب، مفردات، ترجمه و تحقيق سيد غلامرضا خسروى حسينى، تهران، مرتضوى، 1375.
ـ اصفهانى، شيخالشريعه، قاعدة لا ضرر، قم، جامعه مدرسين، 1410ق.
ـ خمينى، سيدروحاللّه، تحريرالوسيله، قم، دارالعلم، 1386.
ـ ـــــ ، رساله توضيحالمسائل، با حواشى سيدعبدالكريم موسوى اردبيلى، قم، نجات، 1379.
ـ انصارى، مرتضى، رسائل فقهيه، قم، كنگره جهانى بزرگداشت شيخ انصارى، 1414ق.
ـ بستان، حسين، اسلام و تفاوت هاي جنسيتى، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1388.
ـ تونى فاضل، عبداللّهبن محمد، الوافيه، قم، مجمعالفكر الاسلامى، 1415ق.
ـ حرّانى، ابنشعبه، تحفالعقول، قم، جامعه مدرسين، 1404ق.
ـ حرّ عاملى، محمدبن حسن، وسائلالشيعة، قم، موسسة آلالبيت، بىتا.
ـ آخوند خراسانى، محمدكاظم، كفايهالاصول، قم، مؤسسة الالبيت، 1417ق.
ـ خوئى، سيدابوالقاسم، موسوعة الإمامالخوئى، بىجا، بىنا، بىتا.
ـ شبيرى زنجانى، سيدموسى، كتاب نكاح، قم، مؤسسه رأىپرداز، 1419ق.
ـ شيرازى، سيد محمدحسين، تبيين القرآن، بيروت، دارالعلوم، 1423ق.
ـ صدوق، محمدبن على، المقنع، قم، مؤسسه امام هادى، 1415ق.
ـ ـــــ ، امالى، ترجمه محمدباقر كمرهاى، تهران، اسلاميه، 1376.
ـ ـــــ ، من لايحضره الفقيه، ترجمه علىاكبر غفارى، قم، جامعه مدرسين، 1404ق.
ـ طباطبائى، سيد محمدحسين، الميزان، ترجمه سيد محمدباقر موسوى همدانى، قم، جامعه مدرسين، 1374.
ـ طباطبائى يزدى، سيد محمدكاظم، عروهالوثقى، بيروت، مؤسسهالاعلمى للمطبوعات، 1409ق.
ـ طبرسى، فضلبن حسن، جوامعالجامع، قم، مركز مديريت حوزه علميه، 1377.
ـ ـــــ ، مكارمالاخلاق، ترجمه سيدابراهيم ميرباقرى، قم، شريف رضى، 1370.
ـ فراهيدى، خليلبن احمد، العين، قم، هجرت، 1410ق.
ـ قمى، علىبن ابراهيم، تفسير القمى، تحقيق سيدطيب موسوى جزايرى، قم، دارالكتاب، 1367.
ـ مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، اسلاميه، بىتا.
ـ مرعشى نجفى، سيد شهابالدين، منهاجالمؤمنين، قم، كتابخانه آيتاللّه مرعشى نجفى، 1406ق.
ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار حقوق زن در اسلام، قم، صدرا، بىتا.
ـ مكارم شيرازى، ناصر، رساله توضيحالمسائل، قم، مدرسه امام علىبن ابيطالب، 1378.
ـ ـــــ ، و ديگران، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1374.
نظرات شما عزیزان: